Photos - Fotografie

Nadpis textu

La mobilité Erasmus+ Regardons les rivières et les mares

Kastoria (le 28 janvier - le premier février 2019)

V prvním měsíci letošního roku jsme se mezi osmadvacátým lednem a prvním únorem účastnili v rámci programu Erasmus + Regardons les rivières et les mares, protégeons les écosystèmes aquatiques dulcicoles ... améliorons nos attitudes et nos comportements envers l'environnement mobility, která se pro tentokrát konala v krásném řeckém městečku Kastoria. Kastoria se nachází na břehu jezera Orestriana a leží mezi pohořími Grammos a Vitsi na severozápadě Řecka.

Účastnice - žákyně Tereza Kubánková a Veronika Mišoňová s paní učitelkou Kuhnovou

První den

První den začal uvítáním na partnerské škole, kde si pro nás paní ředitelka, vyučující i žáci místního gymnázia připravili program v podobě pěveckých i tanečních vystopení žáků a prezentace věnující se projektu Erasmus +. Vyučující i žáci mohli ochutnat typické řecké pochoutky, a také si vyzkoušet folklorní tanec, jehož výuky se ujal místní učitel tělesné výchovy.

Po oficiálním uvítání v prostorách školy v ​​Kastorii se v dopoledních hodinách uskutečnilo krátké učitelské setkání, na kterém bylo jedním z hlavních diskutovaných témat další směřování našeho projektu a návrh projektových aktivit pro nadcházející období.

V odpoledních hodinách nás přivítali na radnici města. Primátor města ocenil a vyzdvihl práci učitelů nejen během přímého vyučovacího procesu. Je velmi přínosné i povzbuzující, když nejvyšší zástupce města podporuje realizaci mezinárodních projektů, a vidí jejich smysl nejen z důvodu výměny pedagogických zkušeností, ale také z důvodu budoucí orientace žáků po profesionální i osobnostní stránce.

Velkou devizou realizace projektů je podle slov primátora města Kastoria možnost práce v multikulturním prostředí a rozvoj sociálních kompetencí, kam patří jednoznačně tolerance a respektování odlišností.
Návštěva na radnici byla ukončena krátkými prezentacemi zúčastněných partnerských škol z Belgie, Španělska, Slovenska, Portugalska, Francie - Guadeloupe, Rumunska, Itálie a samozřejmě naší ŽŠ Burešova.


Druhý den

Druhý den mezinárodního setkání učitelů a krátkodobého výměnného pobytu skupin žáků v řeckém městě Kastoria začal praktickým workshopem v environmentálním centru a městském akváriu. Uvedené instituce úzce spolupracují s místním školstvím a nabízejí zážitkové vyučování dětem a žákům od předškolního věku až po ročníky středních škol.
Výukový program, který tyto instituce nabízejí, se skládá nejen ze souboru přednášek, ale také z praktických aktivit, během kterých mají žáci možnost a prostor se seznámit s vodním ekosystémem, jeho složením a vlivem na okolní krajinu a další složky životního prostředí.
My jsme také měli možnost vyzkoušet si tyto aktivity, a to i díky ochotnému přístupu pracovníků environmentálního centra a akvária.

Naše první kroky směřovaly k blízkému jezeru Orestiada, kde jsme i přes chladné počasí odebrali vzorky vody. Žáci bedlivě poslouchali a zkoumali živočichy žijící v jezeře.

Užitím mikroskopů jsme následně mohli obdivovat mikrosvět s jeho různými formami života a prostřednictvím klíče pro určování mikroorganismů jsme zařazovali vodní bezobratlé živočichy do příslušných tříd. 

Odpolední hodiny patřily programu ArcGIS a jeho možnostem a nástrojům. ArcGIS je geografický informační systém vytvořený pro práci s mapami a geografickými informacemi. Je určen k vytváření a používání map, porovnávání geografických dat apod. Tento program použijeme pro vytvoření závěrečného hlavního výstupu projektu, kterým bude DVD s informacemi o jednotlivých partnerských zemích a jejich projektových aktivitách na adoptovaném úseku řeky.


Třetí den

Pro třetí den projektové mobility a nadnárodního setkání učitelů naše partnerská řecká škola naplánovala celodenní exkurzi.
Jelikož cílem mezinárodní spolupráce není jen práce na projektových aktivitách a řešení úkolů souvisejících s projektem, v našem případě kvality vody, ale i poznávání různých zemí, kultur a rozdílů mezi národy, v ranních hodinách jsme se vydali na cestu do 120 km vzdáleného městečka Vergina. Toto městečko se stalo známým díky objevům řeckého archeologa M. Andronikose, který odkryl pohřebiště králů Makedonie patřící mezi první starověká makedonská města. Dodnes si oblast zachovala svůj původní vzhled a od roku 1966 je zařazena do Světového kulturního dědictví UNESCO.


V odpoledních hodinách jsme se opět vrátili k našemu projektovému tématu. Navštívili jsme přehradu, která je postavena na řece Aliakmonus, jejímž prioritním úkolem je samozřejmě nejen zadržování vody a prevence proti možným povodním, ale zejména využití pro zemědělské účely.


Čtvrtý den

Voda je nezbytnou součástí naší přírody. Během druhého dne jsme se přesvědčili o pouhém oku neviditelném životě ve vodě a jeho významu pro životní prostředí, zajištění potravního řetězce a biologické rovnováhy.

Návštěva vodní nádrže jako jedné z důležitých protipovodňových prvků ochrany krajiny a lidí na jedné straně a jako zásobárny pitné vody na druhé straně v nás umocnila potřebu ochrany vod. Uvědomujeme si limity tohoto přírodního zdroje.

Koloběh vody v přírodě jsme dnes završili návštěvou Dračí jeskyně nacházející se na severu našeho hostitelského města Kastoria. Tato jeskyně je vybavena jedním z nejsofistikovanějších systémů na recyklaci vzduchu a údržbu klimatu a její jedinečnost spočívá i v tom, že ji tvoří sedm podzemních jezer, deset sálů různých velikostí a především unikátní flóra Pouhé 4 km od města se nachází archeologické naleziště Dispilioje s pozůstatky neolitické osady, které bylo objeveno v roce 1932 během poklesu jezera Orestiada, ze kterého jsme během našich praktických činností v environmentálním centru odebírali vzorky vody pro zjišťování její kvality a života v ní.

V odpoledních hodinách se uskutečnilo poslední pracovní setkání učitelů v Řecku, které bylo zaměřeno na propagaci výsledků projektových aktivit v prostředí Twinspace, jako jedné z hlavních platforem pro propagaci výsledků projektů programu Erasmus +.

Pátý den

Poslední den se odehrával v dynamickém koloběhu práce. Navštívili jsme místní technickou univerzitu, kde si žáci mohli vyzkoušet moderní technologie a přístupy týkající se ochrany vody, ale také přírody.

Odpoledne se neslo na vlně prezentací učitelů a žáků jednotlivých partnerských škol následované konzultacemi, sdílením a diskuzemi nad proběhlými aktivitami a dalšími kroky v projektu.

Před odjezdem domů jsme ještě navštívili nedaleký klášter a vychutnali si prvních jarních paprsků na břehu jezera.

Tato mobilita byla velmi přínosná pro spolupráci přes program Twinspace, Padlet, ale i mobilní aplikace běžně dostupné na chytrých telefonech.

Nemohu opomenout nezastupitelný přínos pro žáky, kteří se mobilit účastní. Možnost navštívit neznámou zemi, město, pozorovat krajinu, pochopit důležitost ochrany vody, ale také mluvit cizím jazykem a poznat nové přátele z různých koutů světa jsou jedním z pilířů, které jim pomohou nejen při hledání profese a zaměstnání, ale zejména v osobnostním rozvoji, hledáním priorit a utváření postujů směřujím k ochraně naší planety.

Kristýna Kuhnová



La mobilité Erasmus+ Regardons les rivières et les mares

Kastoria (le 28 janvier - le premier février 2019)

Dans le premier mois de cette année, entre le 28 janvier et le premier février, nous avons participé avec les élèves de l'école primaire et secondaire Burešova la mobilité du programme Erasmus+ Regardons les rivières et les mares, protégeons les écosystèmes aquatiques dulcicoles ... améliorons nos attitudes et nos comportements envers l'environnement!.

La mobilité s'est déroulé dans une ville gréque Kastoria. La ville est située dans la périphérie de la Macédoine-Occidentale. Kastoria est connue grâce au lac Orestiada qui se trouve sur la côte occidentale de la ville

Les participants -Mme Kuhnová et les élevès T. Kubánková et V. Mišoňová au bord du lac.


Le 1er jour

La première journée a été commencé par accueil la madame directrice du 4ème gymnase de Kastoria. Les élèves ont préparé le programme pour nous. Nous avons obtenu les informations de l'école, de la région, de l'environnement local et en plus nous avons essayé de danser la danse folklorique, et gouter les gâteaux tradicionells.


Dans la mairie

Après un accueil officiel dans le 4ème gymnase de Kastoria, une réunion d'enseignants se consacrait à l'un des sujets principaux abordés comme l'orientation future de notre projet et la conception des activités pour la période à venir.
Dans l'après-midi, nous avons visité la mairie. Le maire de la ville a apprécié le travail des enseignants non seulement pendant le processus d'enseignement direct. Cela est très bénéfique et encourageant lorsque le premier adjoint de la ville soutient la réalisation de projets internationaux et en voit le sens non seulement par l'échange d'expériences pédagogiques, mais aussi par l'orientation future des élèves sur les plans professionnel et personnel. Selon les propos du maire de Kastoria, la grande importance de la mise en œuvre du projet réside dans la possibilité de travailler dans un environnement multiculturel et dans le développement de compétences sociales. 

La visite de la mairie a été clôturée par une présentation des écoles partenaires; Belgique, Espagne, Slovaque, Portugal, France - Guadalupe, Roumanie, Italie et, bien sûr, de notre école Burešova.


Le 2ème jour

La deuxième journée de la réunion international des enseignants et de l'échange à court terme de groupes d'étudiants dans la ville grecque de Kastoria a commencé par un atelier pratique dans le centre de l'environnement et l'aquarium de la ville. Ces institutions travaillent en collaboration avec l'éducation locale et proposent un enseignement par l'expérience aux enfants et aux élèves des établissements d'enseignement préprimaire, primaire et secondaire.

Néanmoins ce programme propose d'un l'un côté un ensemble de conférences, mais aussi de l'autre côté des activités pratiques. Les élèves ont la possibilité d'apprendre directement sur l'écosystème aquatique, sa composition et son influence sur la campagne environnante.

Grâce au accès du centre, nous avons également eu la possibilité d'essayer les activités diverses.

Observant les animaux vivants dans un lac, nous sommes passés au bord du lac la matiné. Les élèves étaient très intéressés. Ayant d'une clé d'identification de microorganismes de classer les invertébrés dans les classes appropriées, nous avons observé et étudié les différentes formes de la vie en utilisant des microscopes. Pendant l'aprés-midi nous nous focalisions au travail d'un système Arcgis.

Arcgis est un système d'informations géographiques concevant pour fonctionner avec des cartes et des informations géographiques. Il est utilisé pour créer et utiliser des cartes, la comparaison géographiques, l'analyse etc.

Nous utiliserons ce programme pour créer le travail principal final du projet, qui sera un DVD contenant des informations sur les pays partenaires et leurs activités de projet dans la partie adoptée de la rivière.


3éme jour

Pour la troisième journée de mobilité du projet, notre école grecque partenaire a préparé une excursion.

Puisque l'objectif de la coopération internationale n'est pas seulement basé sur les activités du projet et de résoudre les problèmes liés au projet, dans notre cas la qualité de l'eau, la connaissance des pays différents et les cultures.

Nous nous sommes allées vers 120 km à Vergina. Cette ville est devenue célèbre grâce à la découverte archéologique de l'archéologue grecque Manolis Andronikos, qui a découvert la sépulture des rois macédoniens. C'est l'une des premières cités macédoniennes anciennes. Ce monument est inscrit au patrimoine mondial de l'UNESCO depuis 1966. Pendant l'après-midi, nous nous sommes intéressés au notre projet en visitant un barrage sur la rivière Aliakmonus. Le barrage retient l'eau et prévient les inondations, cependant il est utilisé principalement à des fins agricoles. 


Le 4éme jour

L'eau est une partie essentielle de notre nature.

Le deuxième jour, nous étions convaincus de la vie "invisible" dans l'eau et de son importance pour l'environnement, la sécurité de la chaîne alimentaire et l'équilibre biologique.

Il faut avoir besoin de protéger de l'eau, parce que nous sommes conscients de la limitation de cette ressource naturel, visitant le réservoir d'eau, voyant des éléments antinavires de la protection de la campagne.

Aujourd'hui, le circuit de l'eau à la campagne est complété par la visite de la grotte du Dragon située au nord de Kastoria. Cette grotte est équipée de l'un des systèmes les plus sophistiqués de recyclage de l'air. Son caractère unique s'est composé de sept lacs souterrains, de dix salles de tailles différentes et, surtout, d'une flore unique de la grotte.

Visitant le site archéologique de Dispilioje, non loin de la ville, nous avons pu observer les vestiges d'un village néolithique. Le site a été découvert en 1932 lors de la chute du lac Orestiada dans lequel nous avons prélevé des échantillons d'eau pour déterminer la qualité et la qualité de vie dans l'eau. Dans l'après-midi, la dernière réunion de travail s'intéressait à diffuser les résultats des activités des projets dans l'environnement Twinspace, l'une des principales plateformes de diffusion des résultats des projets Erasmus+.


Le 5éme jour

Le dernier jour se déroulait dans l'esprit de travail. Nous avons visité une université locale et essayé de simulations différentes et

technologies avancées.

L'après-midi passait trés bien ayant les présentations de chaque école et d'une discussion sur la coopération future et les besoins dans les mois à venir. Avant de partir, nous avons visité le monastère local jouissant les premiers rayons du soleil.

Cette mobilité a été très bénéfique en matière de coopération, d'activités telles que Twinspace, Padlet etc.

Cependant pour les élèves, cet échange a une fonction irremplaçable. Ayant la possibilité visiter le pays inconnu, observer la nature, protéger de l'eau, parler à la langue étrangère et avoir les amitiés entre les pays et les cultures. Ces expériences contribuent à protéger l'eau en tant qu'un des éléments les plus importants et les plus précieux de notre planète.

Kristýna Kuhnová  

Rencontre no. 4 - Roman, România

Setkání č. 4 - Roman, Rumunsko

Nový školní rok je již v plném proudu a my jsme se v rámci programu Erasmus + Adoptuj řeku účastnili projektové schůzky, která se konala na přelomu října a listopadu (29.10. -2. 11.) 2018 v krásném městě Roman nacházejícím se v severní části Rumunska.

V tomto případě probíhalo školení bez účasti žáků a my jsme se věnovali zejména vzájemné spolupráci, sdílení informací, a také práci v softwaru Arcgis, který umožňuje sdílení nasbíraných informací mezi partnerskými školami.

Během školení jsme si prošli centrum města Roman a setkali se s primátorem města Lucianem Micu. Byli jsme také na prohlídce vodní elektrárny, čističky odpadních vod či u nedalekého jezera, kde jsme mohli obdivovat krásy přírody, ale také nahlédnout do tajů rumunské kuchyně a folkloru.

Setkání přineslo mnoho nových a podnětných poznatků pro další práci v rámci projektu a zejména u nás na škole.

Za školní tým Erasmus+

Kristýna Kuhnová


La nouvelle année scolaire a déjà battu son plein et nous avons participé à une réunion du projet dans le cadre du programme Erasmus +. La réunion s'est tenue entre le 29 octobre et le 2 novembre 2018 dans la belle ville romaine Roman située dans la nord Roumanie.

Dans ce cas, une réunion passait sans élèves. Nous consacrions principalement sur le travail en commun, le partage d'informations et le travail sur ArcGIS afin de partager les informations collectées entre les écoles partenaires.

Au cours de la formation, nous traversions le centre de Roman. Nous avons visité la mairie, où nous sommes rencontrés le maire Lucian Mic. Nous avons également visité la centrale hydroélectrique, l'usine de traitement des eaux usées ou le lac à proximité, où nous pouvions admirer la beauté de la nature, mais aussi explorer la cuisine et le folklore roumain.

La réunion a apporté de nombreuses connaissances nouvelles et inspirantes pour la poursuite des travaux dans le cadre du projet et en particulier pour nous école.


Kristýna Kuhnová 

Rencontre no. 3 - Tallinn, Estonie

Setkání č. 3 - Tallinn, Estonsko

Le rencontre qui avait lieu du 9 au 13 avril se déroulait dans la capitale d'Estonie - Tallinn. Cette fois, notre délégation a participé sans élèves.

Au cours du programme on a abordé non seulement la question de continuation des travaux chez divers partenaires, mais nous avons pu aussi admirer les beautés de la ville et ses allentours. Nous avons visité plusieurs musés très intéressants, consacrés aux rivières, à la pêche, ou aux eaux en Estonie en général. Le rencontre fut non seulement enrichissant, mais aussi utile pour le travail suivant dans le cadre du projet.


Projektová schůzka konaná ve dnech 9. až 13. dubna nás zavedla do estonského hlavního města - Tallinnu.  Naše delegace se tentokrát účastnila bez žáků.

V rámci programu jsme se seznamovali nejenom s průběhem práce na projektu v ostatních zemích, ale také s krásami města a jeho okolí. Navštívili jsme několik zajímavých muzeí, která se zabývají řekami, námořnicvtvím, či vodstvem jako celkem v Estonsku. Setkání bylo nejen velmi obohacující, ale i podnětné pro naší další práci na projektu.


Journée mondiale de l'eau et Journée mondiale de la Terre chez nous

Mezinárodní den vody a Mezinárodní den Země u nás ve škole

Avec les petits, leur maîtresse a abordé le thème de façon plus générale, en discutant les besoins de l'environnement et spéciallement de l'eau. Les résultats de leur travail sont enfin des posters qui ont pour but de sensibiliser leur collègues en ce qui concerne la protection des eaux.

Le plus âgés ont travaillé le sujet plus pratiquement, en discutant et analysant la situation dans l'industrie qui leur est très proche - l'industrie de textile. Au cours de discussion nous nous sommes concentré au gaspillage de l'eau de même que la question de pollution des eaux pendant la fabrication des tissus.


S menšími žáky paní učitelka pojala téma obecněji. Hovořili o potřebách životního prostředí celkově, ale hlavně o potřebách ochrany vody. Výsledky jejich práce jsou pak plakáty, které mají přimět jejich spolužáky k zamyšlení nad otázkou ochrany vod.

Starší žáci s tématem pracovali už trochu konkrétněji. V hodině francouzštiny diskutovali a zamýšleli se nad situací průmyslu, který je jim možná nejbližší - textilního průmyslu. Během hovoru se zaměřovali na plýtvání a spotřebu vody, stejně jako na její znečišťování při výrobě látek.

Rencontre no. 2 - Orihuela, Espagne

Setkání č. 2 - Orihuela, Španělsko

Le deuxième rencontre a eu lieu à Orihuela en Espagne du 22 janvier au 26 janvier 2018. Pour l'équipe tchèque il s'agissait de la première mobilité éffectuée avec des élèves.

Lundi, nous étions accueillis par la direction de l'école et nous avions pu admirer le côté historique de la ville au cours d'une balade avec le guide. Suivait le rencontre avec des autoritées locales à la mairie d'Orihuela. Les autres jours ont été consacrés au travail pratique en combinaison avec des divers excursions très sympas. Nous avons par exemple assisté aux ateliers de formation sur la bactériologie que nous pourrons facilement utiliser au cours des travaux du projet, nous avons visité le musée scientific MUDIC qui fonctionne en coopération avec l'Université Miguel Hernández, ou les endroits typiques par l'écosystème présent dans la région - Salinas de San Pedro, réservoir de San Pedrera.

Nos élèves ont aussi présenté les travaux préparés àl'école avec leur professeur de géographie et biologie. Les thèmes actuels ont été choisis : l'usage contemporain de la rivière Vltava (qui sera suivi l'année prochain par l'usage au cours d'histoire), la chute du pont traversant Vltava en décembre 2017. Pour nos garcons ce voyage "d'études" fut une grande expérience et un entraînement excellent pour leurs futurs études car il est assez dificile de présenter son travail en langue étrangère devant les gens qu'on n'a jamais vu. Mais ils ont réussi parfaitement!


Další projektová schůzka se uskutečnila od 22. do 26. ledna ve španělské Orihuele. pro delegaci z Čech to bylo první setkání, kterého se zúčastnili i naši žáci.

V pondělí jsme byli přijeti vedením školy, které se svými žáky připravilo velmi hezký uvítací program, jehož součástí byl koncert školního orchestru. Následovala procházka s průvodcem, během níž jsme mohli obdivovat krásy města. Procházkou jsme došli až na radnici Orihuely, kde jsme byli přijati místními zastupiteli. Další dny se nesly ve znamení práce a velmi příjemných exkurzí. Byl pro nás připraven vzdělávací program, týkající se bakteriologických pokusů, které budeme moci snadno využít při další práci v projektu, navštívili jsme přírodovědné muzeum MUDIC, které funguje ve spolupráci s Univerzitou Miguela Hernándeze, nebo místa, která jsou regionálně velmi významná pro svůj jedinečný ekosystém - Salinas de San Pedro, réservoir de San Pedrera.

Naši žáci měli možnost prezentovat práci, kterou společně připravili se svojí vyučující zeměpisu a přírodopisu. Témata si zvolili aktuální - využití řeky Vltavy v současnosti, nebo pád Trojské lávky v prosinci 2017. Pro chlapce byla tato studijní cesta jistě velmi přínosná nejen vzhledem k budoucímu studiu - přednášet v cizím jazyce, a navíc před lidmi, které nikdy předtím neviděli, vyžaduje skutečnou odvahu. Zvládli to ale na výbornou!

Rencontre no. 1 - Charleroi, Belgique

Setkání č. 1 - Charleroi, Belgie

Le premier rencontre international avait lieu du 23 au 27 octobre à Charleroi en Belgique. Pendant toute la semaine on a travaillé la façon d'organisation et on a eu des formations consacrées à l'utilisation des applications et des logiciels géographiques Google Earth, QGis et d'autres qui facilitent la coopération des partenaires separés par la distance.

A coté du travail propre, on a aussi eu le temps de connaître la ville de Charleroi et son architecture merveilleuse ou son passé industriel. Le groupe a visité  Le Bois du Cazier, une ancienne charbonière, de nos jours étant le musée de l'un des pires tragédies minières.

Etant donné que le sujet du projet soient des écosystèmes aquatiques, on avait eu la possibilité d'avoir notre baptême de plongée.

Toutes les délégations étaient présentées jeudi au échevins de la ville de Charleroi. Ensuite on a pu contempler le joli panorama du beffroi de la mairie.

-

První mezinárodní schůzka se uskutečnila od 23. do 27. 10. 2017 v belgickém městě Charleroi. Na programu byly především organizační záležitosti, dále pak vzdělávací aktivity zaměřené na práci s geografickými aplikacemi a softwary Google Earth a QGis, a dalšími nástroji, které usnadňují skupině spolupráci na dálku.

Kromě ryze pracovního programu, jsme také stačili poznat Charleroi a jeho překrásnou architekturu, či jeho průmyslovou minulost. Navštívili jsme důlní památník Le Bois du Cazier, který je věnován jednomu z nejhorších důlních neštěstí vůbec.

Vzhledem k tomu, že tématem projektu jsou vodní ekosystémy, měli jsme možnost vyzkoušet si potápění s kyslíkovými přístroji.

Ve čtvrtek byly všechny delegace přijaty zastupiteli města na místní radnici. Z radniční věže jsme pak mohli obdivovat krásné panorama.

© 2017 Worlds Collide. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky